Skip to main content

Je kent ze wel. De cliché voorbeelden van goede en slechte leiders uit de politiek en de bekende multinationals. Maar vind je ook grote leiders bij de kleine ondernemer in het MKB? Zeker! Het zijn net zulke inspirerende voorbeelden en ze geven een mooi inzicht in hoe leiderschap precies werkt.

Het team staat op de eerste plaats

Het is geen wetenschappelijk bewijs, maar wat mij opvalt is dat deze leiders hun eigen team voortdurend centraal stellen. Zo ken ik een directeur-eigenaar van een autodealer in het midden van het land, die zijn team bij alles betrekt. Bij de strategie, bij het plan en bij de uitvoering. Van receptie, verkoop tot werkplaats. Iedereen doet mee. Klinkt leuk, maar werkt het? Ja dat werkt. Zijn aanpak heeft op 2 manieren effect: op de inzet van zijn team en op de waardering van zijn klanten.

Talentmanagement zónder dure woorden

Wanneer ik er ben dan voel ik aan alles dat alle medewerkers blij zijn met hun werk. Blij met wat ze doen. De basis is simpel: deze directeur-eigenaar laat iedereen in het bedrijf doen waar ze goed in zijn. Hij kijkt verder dan formele functieomschrijvingen. In dit bedrijf begrijpen ze dat je mensen niet belast met werk waar ze géén talent voor hebben. Dat is pas talentmanagement op de werkvloer maar dan zonder dure woorden. Vraag je een beetje door dan merk je aan alles dat medewerkers hier voortdurend denken in termen van leren en groeien in je functie. Het is dus niet zo gek dat de meeste teamleden er al heel lang werken. Want waarom zou je weggaan als je het goed hebt en kunt groeien?

Het gevolg is blije klanten

Een gelukkig team is leuk, maar zijn de klanten ook blij? Ja. Als je op Klantenvertellen.nl kijkt, zie je alleen maar lovende reviews. Hun klanten blijven terugkomen. Niet alleen uit de regio maar uit heel Nederland. En dat is knap. Want kijk je naar de customer journey bij een autodealer dan zijn er zoveel zaken waar het mis kan gaan. Een onvriendelijke ontvangst bij de receptie, niet nagekomen afspraken, torenhoge facturen bij de onderhoudsbeurt, agressieve verkooppraatjes etc. Meestal gaat er genoeg mis om de relatie met je klant vakkundig om zeep te helpen. Al die dingen die fouten kunnen gaan, doet dit bedrijf gewoon goed. Hoe doen ze dat dan?

Doen waar je goed in bent

Simpel: doe wat je moet doen goed. En dat doet deze directeur-eigenaar en zijn team. Niet één keer, nee iedere keer weer. Want je moet écht houden van je werk en van je klanten om elke keer alles goed te blijven doen. Anders houd je het gewoon niet vol. En dat volhouden lukt alleen als je mensen laat doen waar ze van nature goed in zijn. En zolang dat gebeurt, rijd ik met plezier telkens 80 kilometer naar ze toe als er iets is met mijn auto….

Je klanten vertellen of je klantreis klopt…. 

#StrategyasaService #groei #gofastforward #strategie 

(Trotse) directeur-eigenaren van autobedrijf Knoop in Maarssen/Breukelen.