Op Amazon is veel kritiek. Terecht. Maar zijn er ook onderdelen van hun werkwijze waar je als MKB-ondernemer je voordeel mee kunt doen? Hun aanpak is zeker interessant voor ondernemers die niet het budget van Amazon hebben maar wel hun toekomstbestendigheid willen vergroten.
Want ook al is Amazon een miljardenbedrijf, een aantal inzichten kun je vrij makkelijk toepassen. Makkelijk omdat ze geen geld kosten. Lastig omdat ze veel van je ondernemersmentaliteit vragen. Vier inzichten die omzet en klanten opleveren:
1. Werk met data en feiten
Inkoppertje zou je denken. Niets is minder waar. Veel ondernemers gaan toch liever af op hun eerste gevoel of de laatste klant die ze spreken. Dat doet Amazon anders. Data en feiten staan centraal. Meten is weten. Met logica als vertrekpunt. Door iedere bewering of mening te toetsen via onderzoek en testen. Net zo lang tot je echt iets weet over een klant. In plaats van iets vindt of voelt. Als je zo werkt, zie je dat uiteindelijk terug in je omzet.
2.Gooi je projecten op de schroothoop! Behalve dat ene project ….
Bij Amazon zijn ze bloedfanatiek. Ze hebben drive en ambitie. Ze willen telkens iets nieuws brengen waar de klant iets aan heeft. Dat lukt vaak niet, daarom belanden bij Amazon vele projecten op de schroothoop. Ieder mislukt project levert echter wel veel inzicht op over wat klanten (niet) willen. En ieder mislukt project is niet het eindpunt maar juist de start voor weer een nieuw project voor een nog beter idee. Die voortdurende cyclus van proberen > evalueren > leren en opnieuw beginnen is een belangrijke pijler onder het succes van Amazon. Die drive om de klant bij alles centraal te zetten, die mindset kun je gewoon overnemen van Amazon. Stel je zelf bij alles wat je onderneming doet de vraag: Wat hebben onze klanten hieraan? Dan ga je vanzelf de juiste dingen doen en lopen je klanten met jou weg in plaats van naar je concurrent.
3.Behoud je start up mentaliteit
Met succes ontstaat comfort. Prettig, maar meestal sluipt er dan ook ongewenst gedrag in je bedrijf. Hokjes denken, werk afschuiven en meer discussie over de nieuwe leaseauto dan de problemen van je klant. Bij Amazon waken ze hiervoor. Ze willen iedere dag start up zijn. Nieuwe dingen doen. Leren. En de klantverwachting overtreffen. Bied je regelmatig nieuwe oplossingen voor de problemen van je klanten? Of ben je steeds meer bezig met bijzaken? Blijf scherp! Ik werkte zelf bij een start up die de eerste online levensverzekeraar was van Europa. We deden echt alles anders en na enkele jaren duwen en trekken, hadden we flink wat klanten. Omdat we het belang van de klant voor oog hielden.
4.Jaren in plaats van kwartalen
Bij Amazon kijken ze ver vooruit. Heel ver. Hun roadmap gaat verder dan 2030. De meeste ondernemers kijken niet verder dan het volgende kwartaal. Verleg je de aandacht (deels) naar de toekomst dan ontstaat er juist meer rust in je bedrijf. In plaats van operationele issues die je agenda bepalen, zie je beter waar je staat en waar de markt in de toekomst naar toe gaat.
Word je niet overvallen maar speel je proactief in op ontwikkelingen zoals het tekort aan goede medewerkers. Want je kunt nu moord en brand schreeuwen maar het was 15 jaar geleden al bekend dat dit ging gebeuren. Dus kijk verder, dat brengt je verder. Ook in deze turbulente wereld.
#go fast forward #strategyasaservice #mkb #duurzamegroei #futureproof